Da li otvaranje poglavlja 23 i 24, koja obavezuju Srbiju da gradi pravnu državu, znači da će biti ograničena moć Aleksandra Vučića. Sagovornici su Bogoljub Milosavljević, profesor Pravnog fakulteta na beogradskom univerzitetu Union, i Milan Antonijević, direktor Komiteta pravnika za ljudska prava iz Beograda.
OMER KARABEG
Kakvo je danas pravosuđe u Srbiji? Da li je ono nezavisno ili sluša naloge vlasti?
BOGOLJUB MILOSAVLJEVIĆ
O nezavisnosti pravosuđa u Srbiji se, nažalost, može da govori samo uslovno. To je velika rak rana srpskog društva.
MILAN ANTONIJEVIĆ
Pravosuđe u Srbiji ima elemente nezavisnosti, međutim, kad su u pitanju politički osetljivi slučajevi – tu nema rezultata. Mnogi postupci se praktično vode u medijima.
KARABEG
Imali smo i slučaj pada vojnog helikomtera, u kome je poginulo sedam ljudi, a Tužilaštvo ni nakon više od godinu dana nije podiglo optužnicu, jer bi moralo da optuži i ponekog ministra?
MILOSAVLJEVIĆ
Tužilaštvo je čak nedavno saopštilo da nema osnova za pokretanje bilo kakvog postupka, odnosno da niko ne snosi odgovornost za pad helikoptera. To je bila čudna odluka, jer je pre toga Vojni disciplinski sud utvrdio odgovornost pojediniih visokih vojnih starešina za pad helikoptera. Posle tog saopštenja i Vojni disciplinski sud je poništio svoju odluku.
KARABEG
Slučaj nezakonitog rušenja objekata u beogradskoj Savamali još jednom je pokazao da pravosuđe nije na strani građana, već na strani vlasti. Policija, a ni Tužilaštvo dosad ništa nisu učinili da pronađu odgovorne za nasilje u Savamali, a odmah su priveli jednog od učesnika protesta protiv bezakonja u Savamali, koga je gradonačelnik Beograda Siniša Mali optužio da ga je povredio. Pri tome Tužilaštvu ne pada na pamet da ispita ulogu Malog u događajima u Savamali?
ANTONIJEVIĆ
Očigledna je potpuna inertnost Ministarstva unutrašnjih poslova, koje nije reagovalo na pozive građana da ih saštite od ljudi pod fantomkama koji su rušili kuće u Savamali. Slično se ponaša i Tužilaštvo koje ne reaguje na ceo slučaj. S druge strane, imamo privođenje jednog od učesnika protesta koji je, koliko znam, pozvan u policiju da da iskaz, ali ne kao osumnjičeni. Međutim, tokom davanja iskaza njegov status je promenjen i protiv njega je pokrenut postupak. To stvara pravnu nesigurnost i govori koliko smo daleko od pravne države.
KARABEG
Izgleda da Vučić želi da uspostavi model vlasti u kome on direktno komunicira sa narodom, zaobilazeći parlament i institucije sistema. On manje-više o svemu presuđuje, a institucije, uglavnom, sprovode ono što on kaže?
ANTONIJEVIĆ
Sve ono što se dešava u poslednjih nekoliko godina stvara privid da se o svemu odlučuje na jednom mestu. S druge strane, ni institucije se ne bore za nezavisnost i samostalnost, tako da deo odgovornosti pada i na njih. Prihvatajući da se o svemu odlučuje na jednom mestu – ministri, državne institucije i javna preduzeća za sebe praktično skidaju odgovornost.
MILOSAVLJEVIĆ
Zaobilaženje institucija je nešto što je vrlo očevidno. Neguje se model vlasti koji nije adekvatan demokratskom društvu. Taj model podrazumeva da neko ko je osvojio vlast na izborima može tokom svog mandata da čini sve što želi, a kad mu istekne mandat, birači će se na novim izboima izjasniti da li i dalje imaju poverenje u njega. To je tip demokratije koja se svodi na čin izbora, a građani se pretvaraju u pasivne subjekte.
KARABEG
Vučić je od nedavno uveo dan kada prima građane, koji od njega traže pomoć. Već prilikom prvog takvog susreta , on je,kako pišu njemu bliski mediji, rešio 35 problema koje su pred njega izneli građani. Znači, nisu važne institucije, važan je samo vučić, njega treba moliti i on će da vam reši problem. To će sigurno doprineti njegovoj popularnosti, ali na račun institucija, jer ako Vučić sam rešava probleme građana, onda institucije nisu ni potrebne?
MILOSAVLJEVIĆ
Dan za prijem građana, ili dan otvorenih vrata, je nešto što je stara praksa i što je postojalo i u nekim ranijim sistemima vladavine. Nije loše da se nosilac vlasti povremeno susreće sa građanima i osluškuje njihove probleme. Naravno, to će, kao što ste rekli, pojačati utisak kod građana da svoje probleme mogu rešiti samo ako se obrate jednom čoveku, a to nije dobro i kvari imidž srbije kao demokratksog društva.
ANTONIJEVIĆ
Ukoliko se ova praksa prenese i na druge organe vlasti i ukoliko građani dobiju mogućnost da se direktno obraćaju državnim institucijama i narodnim poslanicima, ukoliko se to spusti i na lokalne samouprave, onda bi takva praksa mogla da ima i pozitivne efekte. Ukoliko se to završi samo na tome da predsednik vlade jedini prima građane i rešava njihove probele, onda takva praksa može da ima potpuno suprotan efekat – a to je da građani steknu utisak da se sve odlučuje na jednom mestu i da mogu da reše svoje probleme jedino ako ostvare direktan kontakt sa premijerom što nikako nije dobro.
KARABEG
U zaključku, da li će sprovođenje zadataka iz poglavlja 23 i 24 nužno ograničiti Vučićevu vlast, odnosno – da li će on sam morati da ograniči svoju vlast jer, kako sada izgleda, nema snage u Srbiji koja bi to mogla da učini.
MILOSAVLJEVIĆ
Mislim da bi uspostavljanje vladavine prava, po prirodi stvari, trebalo da vodi ograničavanjem autokratskih težnji. Neko je odavno rekao da je cilj vladavine prava da diktatorima oteža posao. To jeste nešto što ne dopušta zloupotrebu moći, pod uslovima da se zakoni sprovode i da državne institucije rade svoj posao. Tako gledano moglo bi se reći da će neki posednik vlasti – sadašnji ili budući imati manje prostora za zloupotrebu političke moći kada uvedemo ono što nam traži EU. Bez toga nam EU neće mnogo pomoći.
ANTONIJEVIĆ
S obzirom da imamo veoma česte izbore, ne znam da li to treba vezivati za određena imena, ali sigurno je da će izgradnja pravne države i jakih institucija onih koji su na čelu države biti pod snažnom kontrolom javnosti. Pri tome trebati u vidu da u poslednje vreme i u nekim državama EU pojedinci uzurpiraju vlast, pa bi naša vlast mogla svoje postupke da pravda time što nešto slično postoji i u EU. Ali to su trenutni padovi, kriza je velika, ne samo u EU, nego i na drugim prostorima i zbog toga ne treba odustati od sistema vladavine prava, jer se on do sada pokazao kao najbolji.